Antricot la tigaie, cartofi noi la cuptor si pastai in sos alb

Standard

v19

Pe măsură ce gătesc din ce în ce mai mult acasă, pe masură ce încerc ingrediente și combinații noi, pe masură ce mănânc în diverse locații mai… să zicem dincolo de medie, am ajuns la o concluzie: știu tot mai puține. Și am mai multe pretenții, în special în ceea ce privește carnea. Cei care mă cunosc știu prea bine că mănânc foarte rar preparate din carne din comerț iar de cumpărat nici nu poate fi vorba! Cu o singură excepție: Gurmad Apetit. Nu, nu am fost plătită sau recompensată în nici un fel pentru articolul ăsta, e pur și simplu o părere personală despre o marcă pe care deja o gătesc de vreo 2 ani încoace, când vreau un prânz sau o cină specială. E scumpă (conform standardelor raportate la salariile medii din România) dar merită fiecare bănuț, mai ales dacă știi să te porți frumos cu ea. Ce înseamnă asta? Poi se iau 2 bucați de cărniță de-astea premium (rib-eye, vrăbioară, aged prussiana, New York – toate încercate și foarte bune), se piperează frumușel pe ambele părți (eu nu le-am și sărat în stadiul ăsta, părerile sunt împărțite, unii spun că sarea ar scoate apa din carne și s-ar usca mai ușor la gătit) și se trântesc în tigaia de fontă bine încinsă, cu 2 linguri de ulei de măsline și 2 căței de usturoi nedecojiți și crăpați nițel (dacă îi decojiți se vor arde muuuult mai repede). Se lasă frumușel în sfânta pace, fără scuturat tigaia, fără întors mereu pe fiecare parte, dacă nu s-a prins vreo crustă. Odată caramelizate frumos pe partea de jos, se întorc, se sărează și în tigaie se adaugă o nucă de unt 82% grăsime și 3-4 fire de cimbru verde. Cu sosul format și-o lingură, se pot unge bucățile de carne. Odată caramelizate și pe partea de jos, se scot din tigaie și se lasă la odihnit pe farfurie măcar 5 minute. Nu le prăjiți până iese și sufletul din ele și nici nu vă strâmbați la „sângele” din carne. Luați de citiți asta, poate o să vă schimbați părerea. Cât se ține carnea în tigaie? Depinde: cât de groasă e bucata, ce tigaie folosiți și cât de încinsă e sau cum distribuie căldura, cât de repede ați scos carnea din frigider înainte s-o gătiți. Da, nu vă uitați cruciș, carnea trebuie scoasă cu vreo 20 de minute înainte de la rece, ca să ajungă la temperatura ambientală când e aruncată-n tigaie. Citiți aici mai multe detalii. Eu una sunt încă în proces de convingere cu jumătatea pentru a face friptura căt mai roz și, pas cu pas, funcționează!

După ce am scos carnea din tigaie, posibilitățile sunt nelimitate:

  • am făcut sosuri din cele mai diverse: de exemplu am lăsat focul la mic și am deglasat tigaia cu 100 ml de vin bun, alb sau roșu, și l-am lăsat să scadă vreo 5-10 minute. Sau am adăugat o cutie mică de smântână lichidă, 1 linguriță rasă de muștar boabe întregi și 1/2 linguriță de muștar Dijon, sare și piper.  În loc de muștar am pus și câte-o linguriță de pesto de leurdă.
  • am alăturat garnituri mai altfel: aseară s-a lăsat cu cartofi mici, noi, fierți întregi, apoi scurși și lăsați la uscat; puși într-o tavă cu hârtie de copt, presați puțin cu ustensila pentru piure, cât să se crape; moscoliți cu ulei de măsline, pesto de leurdă și praf de usturoi (combinațiile sunt infinite, puteți folosi orice condimente cu ulei de măsline sau unt topit) și copți până devin crocanți la exterior. În sosul de smântână și leurdă am trântit 2 pumni de fasole fideluță blanșată puțin, cât să se pătrundă, în apă cu sare (5-7 minute, apoi transferat în apă cu gheată, să păstreze culoarea vie)

Ne-a plăcut și-o să mai facem. Ceea ce vă doresc și vouă!

v20

2 răspunsuri »

  1. Eu evitat sa iau carne de genul asta, caci mi-a fost frica sa nu cumva sa o stric :)). Știu ca în teorie e simplu sa o gătești, doar ca lucrurile simple sunt și cele mai ușor de dat în bara. Oricum, suna tare bine ce ai făcut aici și pozele sunt mișto, deci m-ai convins sa încerc. Plus ca acum am și tava de fontă :P.

Hai zi ceva!

