Somon la tigaie pe pat de sparanghel si sos olandez

Standard

 

DSC_8190Mi s-a atras atenția că nu am mai prestat ouă Benedict lately (bine, mi se reproșează asta cam în fiecare weekend dar na..) așa că sămbătă s-a votat refacerea rețetei, de data asta cu un ton spaniol, în speță, cu chorizo. Eu însă am împrumutat doar sosul olandez și am decis să-mi fac un brunch în ton cu primăvara, respectiv să nu uit de buchetul de sparanghel din frigider, cum de altfel mi se întâmplă frecvent. Fără prea multe alte povestioare inutile și plictisitoare, pentru una bucată porție, procedați după cum urmează:

  • câteva fire de sparanghel se spală și, pe încercate, li se rupe partea lemnoasă (cu degetele ambelor mâini, curbați firele dinspre coadă spre vârf și se va rupe natural unde trebuie). Se șterg ușor cu un șervet de hârtie și se trântesc într-o tigaie, fără nici un alt adaos. Eu am folosit tigaia mea preferată de fontă, încinsă la foc mediu, în care am așezat firele de sparanghel și le-am lăsat câteva minute pe fiecare parte, întocându-le constant. Metoda asta aduce un gust de nucă sparanghelului. Nu e nevoie de nici un fel de grăsime pentru asta.
  • o bucată de somon se spală ușor, se șterge bine de apă și se trântește într-o tigaie cu 2 linguri de ulei de măsline încinse la foc mediu spre mic. Evident, prima dată cu pielea în jos. Se prăjește până devine opac de jos în sus, pe 2/3 din grosimea lui. Se întoarce pe partea cealaltă și se adaugă sucul unei jumătăți de portocale. Atenție la pasul ăsta, sucul o să aibă o reacție violentă în tigaie! Se scutură puțin tigaia și se mai lasă pe foc până se opacizează și partea aflată în contact cu tigaia. Se scoate ușor pielea (puteți s-o mâncați, eu am vrut o poză mai frumoasă, ergo, mai puțin urâtă). Am fost plăcut surprinsă să vad ce frumos s-a caramelizat sucul de portocale în tigaie, alături de ulei și sucurile peștelui și ce bine s-a prins de marginile fileului, asta fiind un extra-flavour tare bun, ce-a mers la fix cu sparanghelul cu iz de grill.
  • sosul olandez: 3 gălbenușuri de la ouă mari se desfac cu un tel, alături de 1 lingură zeamă de lămâie într-un bol de sticlă, rezistent la temperatură. Se pune bolul peste o oală în care fierbe apă, fără ca baza bolului să atingă apa. Se amestecă constant cu telul până se încheagă gălbenușurile și se toarnă în fir subțire 70 de grame de unt cu peste 80% grăsime, topit. Odată încorporat untul, se ia bolul deoparte și se sărează și piperează după gust. Eu am mai adăugat încă o lingură de zeamă de lămâie, ne place sosul olandez mai acrișor.

Asamblarea se face după bunul plac iar mâncatul, cu multă poftă. Mi-a plăcut și trebuie să recunosc că trebuie să mai explorez rețete cu sparanghelul ăsta, că tare-i interesant.

Încearcă și:

  • grapefruit în loc de lămâie la sosul olandez, am făcut asta odată și mi s-a părut cel mai aromat sos ever;
  • alt tip de pește, dacă somonul nu te flaușează. Alege însă un file dintr-un pește mai gras, să nu se desfacă în tigaie.
  • varianta de ouă benedict cu somon afumat, ca aici;
  • marinarea somonului înainte de gătire, ca aici;
  • varianta cu avodaise, adică hollandaise vegan, din avocado, ca aici.

DSC_8191DSC_8198

 

 

Hai zi ceva!

