Borek cu branza sarata si verdeturi de primavara

Standard

DSC_7434

Borek asta e o placintă ca nici o alta, de origine turcească (unii îi zic și burek) făcută din foi phyllo sau yufka, cu diferite umpluturi dulci și sărate. M-am gândit s-o încerc subit, după ce, la băcănia mea turcească preferată – Doruk (Șos Colentina, aproape de avion, pe partea stângă cum mergeți spre ieșirea din oraș) mi-a alunecat (jur!) mâna pe un pachet de foi yufka de care nu mai auzisem niciodată și știți cum reactionez eu în condiții de-astea vitrege: cumpăr! După ce au stat vreo săptîmână prin frigider fără vreun scop anume, m-am decis să le fac dreptate și m-am organizat după cum urmează:

  • într-un bol încăpător am amestecat bine 700 de grame de brânză dulce de vaci, foarte bine scursă, 1 ou, 200 de grame de brânză ezine dată prin răzătoare (este cel mai bun tip de Beyaz Peynir – ”white cheese”, din orașelul Ezine; se poate înlocui cu mare succes cu o telemea veche, tare), 1 legătură de pătrunjel și una de mărar, tocate foarte mărunt, 1/2 linguriță rasă piper alb;
  • într-o tigaie am încins 2 linguri de ulei de măsline și am înmuiat la foc mediu 2 legături de ceapă verde și 2 legături de leurdă, tocate mărunt. Le-am răcit nițel și apoi le-am arunat în bolul cu brânzeturi, omogenizând compoziția;
  • într-un alt bol am bătut 2 ouă cu 70 de ml de ulei de măsline de bună calitate, 100 ml de lapte integral și 100 de ml de apă minerală. Pentru simplitate, să numim asta de-acum ”amestecul lichid” 🙂
  • am scos foile de yufka din ambalaj și am văzut că erau 4 bucăți rotunde, imense, am folosit 2 din ele, tăiate pe diagonală;
  • am scos cel mai mare vas de copt pe care îl am și pe fundul lui am turnat  1/5 din amestecul lichid de lapte, ouă, apă și ulei.  Peste el, am așezat ușor prima foaie de yufka, pe care am uns-o deasupra cu amestecul lichid (o pensulă e de mare ajuto aici) și am turnat 3 linguri babane de brânză cu verdețuri. Am întins bine compoziția pe toată suprafața și apoi am pus a doua foaie de yufka. Și aceasta am uns-o cu amestecul lichid, apoi cu brânzeturi și tot așa, ultima foaie fiind de yufka, peste care am turnat restul de amestec lichid. Am întins bine amestecul peste toată suprafața foii și am înțepat în 3 locuri plăcinta, ca să nu se umfle tare la copt;
  • am dat tava la cuptorul preîncălzit la 190 de grade, pentru aproape o oră, o oră și ceva, până când s-a rumenit frumos la suprafață.

Nu am tăiat plăcinta înainte de a o pune la copt, așa cum am citit că se face în majoritatea rețetelor de borek, pentru că 1. mi-a fost lene și 2. am zis că afectează aspectul. Dar mai mult din motivul de la punctul 1 :). Ceea ce vreau eu să zic e că nu-i problemă dacă nu o tăiați dinainte, se va tăia foarte frumos și coaptă.

Am apucat să mănânc o bucățică, restul a ras-o jumătatea, alături de cât-o lingură sănătoasă de smântănă grasă. Și mi-a cerut neapărat să mai fac, eventual în variantă dulce, că prea e bună. Și are dreptate, foile sunt mai groase decât foile de plăcintă din supermarketurile noastre, aduc puțin a lipie dar la jumătate din grosimea lor, se înmoaie foarte bine, se lucrează tare simplu, fără să se rupă sau să se usuce la fel de ușor ca celelalte foi de plăcintă.

Observați de asemenea că NU am adăugat deloc sare, asta pentru că brânza ezine e sărată și a balansat bine compoziția.

Înlocuiri:

  • ezine poate fi înlocuită cu telemeaua noastră veche întrucât e bine scursă de zer și foarte sfărâmicioasă;
  • foile de yufka se pot înlocui cu cele de plăcintă dar vă recomand sincer să le căutați prin magazinele arăbești sau turcești, pentru că nu se compară;
  • se poate folosi orice combinație de verdeață posibilă, dacă nu vă coafează vreo una din cele folosite de mine.

Încercați și:

  • borek cu spanac, ca aici sau aici;
  • borek cu apă, respectiv reâeta de la care m-am inspirat eu pentru acest articol;
  • melci cu ciuperci și cașcaval.

DSC_7441

Hai zi ceva!

