Povestea obsesiei pentru urzici. Bonus: reteta de mancare de urzici cu ceapa verde si leurda

Standard

DSC_2713

Uimitor, am făcut-o și pe asta! Dacă îmi spunea cineva acum câțiva ani că urma să aleg, să curăț și să gătesc urzici îi trânteam vreo două moldovenisme de bine și-l trimiteam la un control neuro. Se pare însă că orice pariu pe tema asta s-ar fi câștigat (well, who knew?) și mai nou, mă sacrific pentru cele mai ciudate experimente. Curioși să aflați totuși cum s-a ajuns ala o asemenea atrocitate? Iacătă…

Cică era o zi de săptămână cu soare. Urma să ne întoarcem la capitală, de acasă, de la Neamț. Ora 14.45, toate treburile finalizate, timp suficient de bagaje și drum. Jumătatea decide să schimbe șoșonii mașinii cu sandalele de vară. Nu i-e foame c-a mâncat bine dimineață, desigur mâncare de urzici cu ouă ochiuri și usturoi. Pentru a 5-a oară în ultimele 3 zile. Mama ne zice c-au mai rămas 3-4 linguri de urzici și că ni le pune la pachet, poate mai vrea unul din noi să le radă, jumătatea bagă la cap informația.

Ză next day, București. Ne întâlnim în fața blocului, după o zi istovitoare la birou și decidem să facem câteva cumpărături mici în Kaufland. Întreb jumătatea, printre rafturi, dacă mai vrea ceva anume și eventual ce vrea să mănânce în seara asta. Răspuns fulgerător, în condițiile unui frigider plin cu bunătăți de dulce, cu carne, aprobate de însuși individul în cauză: „Niște urzici de-alea? Huh? Huh? Huh? Așa, cu usturoi de-ăla bun făcut de taică-tu? Mmmmm, mamă deja îmi plouă în gură!”. Față de rookie căzută pe jos, panică, panică, căutat răspuns. Error! Error! „Well… you see, racoon came, ate the last of the urzici ieri, în timp ce tu schimbai cauciucurile mașinii…”. Oh the horror, dezamăgirea maximă pe mutra jumătății. Mă simt prost.

Ză next next day, ajung acasă și mă car în piață. Cumpăr de toate d-ale primăverii: leurdă, lobodă, untișor, ridichi, ceapă verde. Zăresc tarabe pline cu urzici. Meh… da pișcă… da parcă nu mai am mănuși chirurgicale… mda mi-e lene să le curăț… da parcă-s cam murdare, deci extra muncă… Mă decid într-un final să make up for the evilness din seara anterioară și să dovedesc că nu știu doar să mănânc după pofta altuia. Mă năpădește un val de altruism și cumpăr două pungi pline de urzici. So fi fost vreun kil…și ceva…

DSC_2698

Ajung acasă, găsesc o manusă, iau urzică cu urzică și le aleg pe toate de bețisoare, fire de iarbă, paie, și alte asemenea mizerii neingerabile. Mno bun…se adună destul de multe și mă gândesc că dacă le-aș spăla individual sub jet de apă aș folosi cam toți metrii cubi lunari medii… Jur că nu vreau să omor planeta și caut alternativă. Pe numele ei, ligheanul imens de rufe, pe care nu-l folosesc ever de lene să-l aduc în baie. Îl spăl bine, pun urzicile și le dușuiesc bine în vreo 3 ape. All clean now. Mă lovește inevitabil întrebarea, istovită fiind de ore de muncă asiduă, oare nu mergea să le fi băgat direct în masina de spălat? Haine, că nu am d-aia de vase.

Le pun pe toate într-un vas mare, înalt și încăpător și acopăr cu apă. Pun vasul la fiert și în maxim 20-30 de minute sunt gata. Să fiu sinceră nu știu exact timpul pentru că am uitat de ele vorbind la telefon și verificând un dosar de achiziții publice.🙂

Într-un ceaun pun 3 linguri de ulei la încins peste care vin cu 5 fire mari de ceapă verde și o legătură babană de leurdă, tocate ca din topor. Odată înmuiate, adaug urzicile bine scurse și călesc până se evaporă lichidul din ele. Adaug o cutie mică de smântână grasă UHT, de la Mega. Nush de unde o am…

Sting focul și iau ceaunul pe un tocător, adaug sare în amestecul de urzici și bag frulatorul. Pulsez constant dar nu le fac praf, că nu vreau măncare de bebeluși. Gust. Well spank my ass and call me Judy, this is good!

Curăț bine jumătate de căpătână de usturoi și pun cățeii la fiert 3-4 minute, apoi îi zdrobesc într-un mojar, cu sare, 2 linguri de ulei de rapiță, o linguriță de zeamă de lămâie și amestec bine până devine pastă.

Vine jumătatea acasă, îi miroase a usturoi, trece pe lângă mine ca și cum n-aș fi fost acolo și gustă pasta. S-a prins că am gătit urzici dar totuși nu le vede în bucătărie. Mă întreabă pentru ce am făcut usturoi, îi zic că-i surpriză și-l întreb ce a mâncat la prânz. ”Pâă, ciorbă de pui a la grec și urzici cu mămăligă și ochiuri”. ZOMFG!!! Iz u kiddin me?

Îi trântesc ditamai farfuria cu urzici cremoase, usturoi și două ochiuri cu gălbenuș curgător și mă uit siderată cum poate concasa atâta materie verde fără să se plângă de lipsa porcului. Ridic cruce mare la Dumnezeu că l-am găsit și mănâncă multe legume.

DSC_2717

2 responses »

  1. Vand urzica verde , ambalata in pungi de 1 kg, la pretul de 5 lei per kilogram. Comada se onoreaza in 3/4 zile lucratoare. Plata se face in avans. Au prioritate comenzile din Germania. tel.0762144972.

  2. Pingback: Kitchen queries: pisca urzicile la spalat? | RookieFood(ie)

Hai zi ceva!

