Focaccia lui Gordon Ramsay

Standard

DSC_2620

Cred că până la momentul actual am vizualizat în minim 2 rânduri cam orice serie de filme disponibilă pe net cu rețetele lui Gordon Ramsay. Nu prea îmi place de el ca om, însă, ca bucătar… ehe… ideile sale îmi lasă gura apă. I-am tot testat multe rețete, desigur adaptate după gustul propriu și niciodată n-au dat greș, ba mai mult, cu ajutorul lui am ajuns să stăpânesc, from scratch, celebrul sos olandez cu care am înnebunit jumătatea și mi-am umplut garantat brunch-urile de weekend.

Azi, e cu focaccia, o pâinică italienească cu care ne delectăm deja de 2 săptămâni și a devenit our personal favourite de la prima încercare. Rețeta e mai mult decât simplă și o puteți vizualiza aici.  Să vă zic totuși cum am procedat eu:

– într-un bol mare am cernut 500 de grame de făină albă (de pâine, nu de prăjituri) pe care am combinat-o cu 30 de grame de semolina și 1 linguriță rasă de sare de mare. Asta e aluatul de bază, căruia îi puteți adăuga ce alte chestii light (a se citi pudre de condimente ) mai doriți. Important de reținut e ca acesta să nu aibă în compoziție ingrediente grele (măsline, roșii uscate, semințe, etc.) pentru că îngreunează dospirea și tocmai aluatul aerat e specificul acestei pâini. Prima dată am lăsat aluatul simplu, aseară am încorporat și 1/2 linguriță de pudră de ceapă și aroma a fost divină. Se amestecă bine toate aceste ingrediente uscate și se face o gaură în mijloc;

– într-o cană încăpătoare se pune la dizolvat o nucă de drojdie proaspătă (20 de grame) în 270 de ml de apă călduță. Se adaugă și 50 ml de ulei de măsline de bună calitate.

– se toarnă jumătate din amestecul ud în bolul cu făină și cu ajutorul degetelor, se fac mișcări circulare și se începe încoporarea făinii. Odată ce devine mai uscat, se completează cu cealaltă jumătate de amestec lichid. Se frământă ușor până se adună toată făina și bolul rămâne curat;

– se scoate bila de aluat pe blatul de lucru foarte ușor înfăinat (mare atenție să nu încorporați extra făină în acest proces ci doar cât să nu se lipească) și se frământă la fel de ușor, cam 10 minute, până aluatul devine neted;

– se lasă la dospit înapoi în bolul uns cu puțin ulei;

– după ce și-a triplat volumul, se scoate aluatul din bol și se așează uniform într-o tavă potrivită ca dimensiuni, și aceasta bine unsă cu ulei de măsline și asezonată cu un praf de sare (de preferință mare). Aveți grija ca aluatul să ajungă în toate colțurile tăvii;

– unii bucătari preferă să pună mai întâi alte adaosuri și apoi să mai stropească pâinea cu ulei de măsline înainte de-a o da la cuptor. Eu însă, ca să limitez totuși cantitatea de ulei din rețetă, prefer să ung imediat pâinea cu o pensulă pentru că apoi, după ce adaug topping, e mai dificil să distribui stratul de ulei pe suprafața aluatului;

– cu degetul mic se fac mici adâncituri în aluat și se adaugă orice ingrediente extra preferate. Noi avem acum o maaaaare obsesie cu cățeii de usturoi marinat. Am mai folosit și măsline fără sâmburi, roșii uscate și marinate în ulei și condimente. Data trecută am tras și o linguriță de amestec de ierburi de Provence dar acum am uitat; se asezonează cu sare mare, eventual piper proaspăt râșnit, dacă îl tolerați;

– se da la cuptorul preîncălzit timp de 50-60 de minute, la 180 de grade sau până trece testul scobitorii. Eu una prefer să pun și o tavă cu apă în cuptor pentru aburi și să țin gazul aproape de treapta 2. Dar cel mai bine e să testați cu scobitoarea, it never fails!

E divină. E minunată. Miroase bestial. Sunetul cuțitului care taie pâinea asta e ză best. Consistența cojii e mirifică. Nu mă credeți? O pătrime din prima focaccia scoasă din cuptor pe la 2 dimineața (zi în timpul săptămânii) s-a mâncat simplă, după ce mai devreme jumătatea deja decisese că nu poate ingera nici o lingură de apă. Restul s-a dus următoarea zi, când la întrebarea „ce vrei să papi?” răspunsul era mereu „ce merge cu focaccia!”🙂

DSC_2613

 

One response »

  1. Pingback: Pancakes vegane. Cu banana si lapte de ovaz | RookieFood(ie)

Hai zi ceva!

