Paine fara framantare, dospita la frigider

Standard

DSC_9719

De ceva timp am luat decizia de a nu mai cumpăra pâine din comerț. Asta bineînțeles după ce jumătatea și-a descoperit noi talente ascunse în ceea ce eu una urăsc din ficați: frământat. Și așa s-a dat starul experiementelor din seria „facem pâine în casă?”, protagoniști: 2 rookie. Am tot testat așadar numeroase combinații – în special pentru aluat de pizza – cu diverse tipuri de făină de la albă (tip 000) până la 650 sau complet integrală. Btw, ca să știți și voi, numărul ăla de se găsește scris pe ambalajele kilelor de făină e dat de gradul de utilizare al bobului de grâu. Adicătelea, cu cât e mai mare numărul cu atât făina conține întreg bobul (a.k.a și acea tărâțe), are mai mult gluten, e mai dură.

Boon, să revenim. De ce pâine fără frământare? Că e simplu de făcut, chiar și în timpul săptămânii când uneori trece și de ora 21 până se răsucește o cheie în yala ușii. Și, cu riscul de a mă repeta, pentru că ROOKIE. Da oameni buni, pâinea asta poate fi realizată cu succes de către oricine și dovada vie o aveți în pozele din acest articol. Da, orice copil sau adult care nu deosebește uleiul de oțet e capabil să amestece câteva ingrediente și să execute un numar minim de operațiuni pentru a avea o pâine mai mult decât decentă pe masă. Asta e concluzia la care am ajuns noi după ce am scos minunea din cuptor și am tăiat-o, lăsând acel abur proaspăt să ne inunde camera. De ce am mai cumpăra vreodată pâine din comert dacă e chiar așa de simplu s-o facem in-house?

Despre tehnica asta puteți citi aici și respectiv viziona acest video. La casa de Rookies, treaba a mers în felul următor: într-un bol lat și înalt am cernut 500 de grame de făină tip 650 (eu folosesc 7 spice). Într-o cană mare am pus 1/2 cub de drojdie proaspătă (vreo 14 grame, cubul întreg are 25 de grame ), 340 grame apă plată, 2 lingurițe rase de sare de mare neiodată și 1 linguriță rasă de zahăr. Am mixat bine cu furculița până s-au dizolvat toate și am turnat apoi lichidul într-o gropită din mijlocul mormanului de făină din bol. Observați că apa nu a fost nici măcar călduță ci rece, din sticla ținută la temperatura camerei. Am amestecat apoi cu furculița înglobând toată făina. Recunosc că pentru ultimele 10 de secunde mi-am băgat nițel mâna că mi-era lene să mai lucrez cu furculița… și la final am obținut un guguloi de aluat destul de lipicios. Am acoperit bolul cu o folie alimentară și l-am uitat în frigider vreo 14 ore, până a doua zi care este. Toata treaba asta a durat 5 minute, cu tot cu scos bolul din dulap, punga de făină asemenea, tăiat cubul de drojdie, cântărit ingredientele. V-am zis că-i ușor!

Ză next day am pudrat blatul dulapului cu făină, am întors bolul la 90 de grade și aluatul s-a dezlipit frumos, căzând mai mult decât hipopotamo-elegantisim pe blat. Am înfăint bine și mâinile și am aplatizat aluatul formând un pătrat. Am împăturit apoi aluatul din toate părțile către centru (am luat partea dreaptă și am adus-o spre centru și partea stângă peste cea dreaptă. Partea de sus apoi adusă spre centru iar partea jos asemenea, peste cea de sus). Am întors guguloiul pe partea cealaltă (împătureala să fie acum dedesubt). Am pudrat un tocător de lemn cu făină, am pus noul guguloi peste și am acoperit cu un servet de textil. L-am lăsat la cald vreo 30 de minute, că atât am avut răbdare. Între timp, am încins bine cuptorul cu o oală cu tot cu capac înăuntru (eu am avut de email, se poate și de fontă). Când aluatul era gata și puțin mai crescut, am scos oala, am trântit aluatul înăuntru (în aceeași poziție, cu împătureala dedesubt) și am acoperit cu capacul. Am pus oala înapoi în cuptor pe la vreo 200 de grade și am copt așa timp de vreo 30 de minute. Am scos apoi capacul și pâinea s-a mai rumenit timp de 15 minute la 180 de grade.

După ce am scos-o din cuptor ne-am uitat la ea vreo 5 minute, am pozat-o 10 și după ce am tăiat-o am mirosit sarea din aburi încă vreo 5 minute. GENIALĂ! SUPERBĂ! Coaja deosebit de crocantă, miezul îndesat, un vis! Ceea ce sincer, vă doresc și vouă.

DSC_9714DSC_9720DSC_9726DSC_9723DSC_9735DSC_9734

7 responses »

  1. Pingback: To do & eat list iarna 2014 | RookieFood(ie)

  2. Pingback: Paine irlandeza cu bicarbonat de sodiu. Sau cum s-o pui de-o paine in maxim 5 minute | RookieFood(ie)

  3. Sincer nu înțeleg ce e mai ușor k trebuie sa aștept pana a doua zi ca sa mâncați pâine? ??!!! Da poate e mai buna, pufoasă, coaja crocanta dar nicidecum mai ușor de preparat. …scuze a fost părerea mea

    • Bună Ionela,
      Eu am spus că este ușor de preparat nu că este rapidă🙂
      Este o pâine care nu necesită frământare, lucru care îi sperie pe majoritatea, este banală din punct de vedere a tehnicii de preparare. De asta e ușoară. Mai mult, dacă apoi vei pregăti de seara aluatul pentru a doua zi în timp ce deja ai un rest pâine în casă, devine o rutină și mereu vei avea pâine la discreție.

  4. Am facut painea aceasta timp de vreo jumatate de an. Este foarte buna si te obisnuiesti repede sa prepari aluatul pentru urmatoarea paine. imediat dupa ce ai impaturit painea pe care o pui la copt. Eu ungeam oala de fonta cu foarte putin ulei de susan si presaram susan deasupra. Nu am mai facut din cauza ca sotul meu lucreaza acum la o brutarie si primesc o paine zilnic. Chiar azi voi pune din nou la dospit vreo doua paini

Hai zi ceva!

