Ouă Benedict cu prosciutto

Standard

DSC_8847

Dap, ăsta a fost brunch-ul nostru de duminca trecută, la creme de la creme a tuturor preparatelor cu ouă și mai ales un veritabil maraton de murdărit cam toate oalele, ustensilele, farfuriile și tigăile din casă. Dar am reușit totuși să punem pe masă ceva spectaculos, foarte bun, garantat să genereze reacții de tipul „roll-me-over!!!” sau „când-mai-facem!?”🙂

Este o rețetă destul de complicată, cel puțin pentru un rookie în ale bucătăriei dar cu nițică organizare și mise en place eficient totul e posibil. Tre să recunosc totuși că până să mă apuc de treabă am vizionat cam de ori acest video. So, let’s start (ingrediente pentru 3 bucăți):

Sosul olandez (Hollandaise sauce)

Ăsta e defapt dracu gol și unul din cele mai celebre și chipurile dificile sosuri din lumea culinară. Mi-a dat ceva bătăi de cap dar grație lu’ nenică Gordon Ramsay am scos un sos tare bun, puțin acru cât să bucure papila.

O oală cu apă de 3 degete se pune la fiert și după ce bolborosește se lasă focul la minim. Vă sfătuiesc să folosiți ochiul mediu al aragazului pentru operațiunea asta. Într-o oală mai mică, se topesc ușor 50 de grame de unt de 82 % grăsime și se lasă la răcorit.

Se separă cu grijă 2 ouă și gălbenușurile se pun într-un bol de sticlă (cât mai înalt și lat cât să cuprindă marginea oalei și să stea fixă. Fundul bolului NU trebuie să atingă apa!) alături de 2 linguri de suc de lămâie proaspăt stors. Se așează bolul peste oală – în bain marie – și cu ajutorul telului, se amestecă circular și pe cât posibil, constant. Aburul generat de apa fierbinte va găti sosul. Odată compoziția legată nițel se începe adăugarea untului, cam 10-15 grame odată, deci în 3-4 rânduri. Turnați câte puțin unt clarifiat și amestecați până la încorporarea lui completă, înainte de adăugarea unei noi cantități de unt! Dacă simțiți cumva că sosul devine prea gros, luați bolul și așezați-l pe o suprafată rece, amestecând la fel de constant. Adăugați unt, amestecați și reveniți la bain marie.

Eu am făcut greșeala de a folosi ochiul mare al aragazului, fapt ce a generat căldură prea mare pentru prepararea sosului așa că am fost nevoită să iau deoparte bolul și să continui mixarea pe blatul de lucru de lângă chiuvetă. Nu mi s-a tăiat deloc dar în aceste cazuri se îngroșa puțin dun cauza căldurii excesive. Odată adăugat untul am reușit să-l aduc la o formă ceva mai lichidă, cum trebuia să fie și am revenit la bain marie.

TIP: Ideal ar fi să preparați sosul în 2 pentru că persoana cu telul într-o mână va ține cu cealaltă bolul fix sau oala să nu se miște. Dacă aveți un bol ale cărui margini să stea perfect in cercul vasului, sunteți foarte norocoși!

Când e gata se pune deoparte sau dacă prepararea restului de ingrediente solicită mai mult timp, se lasă bolul deasupra băii de apă dar se stinge focul, aburii vor menține sosul cald.

Ouăle poșate

Despre tehnica poșării ouălor am mai vorbit aici. Sunt foarte simplu de făcut dacă respectăm niște reguli minime: ouăle trebuie să fie cât mai proaspete, puțin oțet adăugat în apă ajută la coagularea albușului în jurul gălenușului, și neapărat, apa nu trebuie să fiarbă cu bule mari pentru că ar putea distruge oul!

Într-un vas înalt am adus cam 1 litru de apă cu 1/2 linguriță sare la punctul de fierbere și am adăugat 2 linguri de oțet. Am domolit focul cât să fie bule mici de aer și cu un tel am învârtit apa circular, formând un vârtej. Am spart fiecare ou într-o ceașcă și cu ajutorul ei am răsturnat încet oul în ochiul vârtejului. Am lăsat la fiert până oul s-a ridicat la suprafată. Am scos oul cu o paletă și l-am așezat pe un servețel de hărtie mai groasă pentru absoarberea excesului de apă. Albușul desprins în apă nu de folosește, doar cel legat de ou se păstrează!

Asamblarea

Într-o tigaie nonaderentă am pulverizat puțin ulei de măsline pe care l-am încins și am prăjit 3 felii mari de prosciutto crudo. Feliile sunt subțiri și se gătesc repede, întoarse pe ambele părți. Le-am scos pe o farfurie. În aceeași tigaie am pus jumătățile a 3 chifle integrale și le-am prăjit pe fiecare parte până s-au rumenit frumos. Fără alt adaos de ulei, oricum în tigaie rămâne aroma de la prosciutto.

Pe fiecare bază de chiflă am pus feliile de prosciutto (tăiate în jumătate, ele sunt destul de lungi) peste care am așezat cu grijă câte un ou poșat. La final, câte o lingură generoasă de sos olandez cât să acopere oul și să curgă peste prosciutto. Capacele de chifle peste.

Preparatul este laborios, dar merită din plin, o bucată fiind destul de sățioasă pentru o persoană. Fără capacul de pâine merg 2 bucăți de scufie dar vă garantez că nu mai mâncați nimic până seara. Noi am servit și cu felii de roșie galbenă, pentru o completare fresh.

Notă: Sosul nu a necesitat sare extra pentru că prosciutto a balansat bine toată treaba iar ouăle poșate s-au fiert în apă sărată. Puteți adăuga în schimb ceva piper. Alte detalii privind sosul olandez, aici.

DSC_8827DSC_8831DSC_8851

DSC_8838 DSC_8850

4 responses »

  1. Pingback: Rasfat duo Benedict: varinta light și varianta dezmat-culinar | RookieFood(ie)

  2. Pingback: Huevos Benedictos cu avocado | RookieFood(ie)

  3. Pingback: Rulouri de omleta cu pasta de avocado & ceapa verde si fasii de somon afumat | RookieFood(ie)

  4. Pingback: Omleta umpluta cu broccoli si branzaturi | RookieFood(ie)

Hai zi ceva!

