Top 5 sosuri pentru carne si legume la gratar

Standard

DSC_6944

Ehe… cu o bună parte din astea (a se citi 4 din 5) m-am delectat eu plus alți 13 în weekend-ul ce-a trecut din păcate mult prea repede și vă spun cu mâna pe inimă că tuturor le-au plăcut combinațiile. Așa că am simțit urgent nevoia să împărtășesc și cu voi soluțiile cele mai simple și la îndemână pentru un grătar reușit chiar și pentru vegetarieni sau vegani. În ordinea numerelor de pe tricou, avem:

1. Sos roșu cu busuioc

A fost așa bun de abia am reușit să salvez blenderul de jumătatea din dotare care pusese aproape înspăimântător mâna pe o lingură și degusta fără milă cantități industriale. Pentru el (sosul, nu boyfriendu’🙂 ) am folosit 1 kg de roșii proaspete, de grădină, foarte gustoase găsite în piața Obor. Le-am uns cu ulei de măsline plus ceva sare de Himalaya și piper alb, le-am înțepat de 3-4 ori și le-am copt într-o tavă tapetată cu hărtie de copt până s-au înmuiat. Cam 30-40 de minute, la 180 de grade (treapta 2 de gaz). Au lăsat ceva apă și dacă doriți s-o folosiți, chestiunea asta împreună cu roșiile coapte se poate transforma în cea mai bună supă cremă ever, dar despre asta am discutat pe larg aici. Pentru un plus de savoare am avut și vreo 5-6 ardei capia roșii, copți pe jar și congelați în punguțe porționate cât de-o mâncare. În lipsă, puteți coace ardeii pe flacăra de la aragaz sau chiar în cuptor, odată cu roșiile. Cred că se găsesc și la borcan, în supermarket, conservați cu ceva ulei, dar nu știu să vă zic detalii că nu am cumpărat niciodată. Ideal ar fi totuși să faceți un mic sacrificiu și să-i coaceți acasă, gustul este incomparabil. La final, am pus roșiile coapte și scurse de zeamă în blender, alături de ardeii copți și frunzele  a vreo 4 fire de busuioc (cam o mână de frunze proaspete). Am potrivit de sare, am gustat and it was heaven. Dacă îl doriți mai gros, se poate pune într-o oală pe foc mic și scăzut  până la consistența dorită, nouă ne-a plăcut însă așa cum a ieșit din lamă🙂.

Cred că merge pus și pentru iarnă, conservat bine în sticle. E minunat simplu dar și ca bază pentru altele: supe, ciorbe, tăcănițe, pizza, you name it.

TIP: sosul iese delicios dacă roșiile și ardeii sunt copți la grătar de lemne/cărbuni. Nu pot să vă spun ce diferență imensă de gust există!

2. Sos de smântână cu ardei iute

Ăsta e așa simplu că aproape mi-e rușine să vorbesc despre el. Mă sacrific însă și vă spun că pentru prepararea lui am folosit 1/3 borcan ardei iuți verzi marinați în apă (cumpărat din Kaufland și da, cam atăt de iuti sunt de nu au nevoie de conservant) pe care i-am pasat cu frulatorul alături de 2 linguri cu vârf de iaurt. Operațiunea asta e necesară pentru că adăugând smântâna de pe-acum riscam să fac defapt unt iute. Odată ardeii mărunțiți bine, am turnat vreo 600-700 de grame de smântână grasă, plus un praf de sare. Cantitatea de smântână poate varia în funcție de cât de iute devine amestecul. Gustați și potriviți după dorințele proprii.

Sosul se poate face și cu ardei iuți proaspeți, caz în care îi curățați de codiță și de seminte dacă vreți, îi blenduiți în acelasi mod, cu iaurt și apoi ajustați cantitatea de smântână. Merg la fix ardeii chilli roșii. Dacă aveți răbdare, puteți să-i și coaceți un pic, să-i înmuiați și apoi să faceți sosul.

3. Sos de smântână cu hrean și mărar

Funcționează pe același principiu ca sosul cu ardei iute. În esență, toate sosurile de smântână pentru care unele ingrediente necesită blenduire/frulare sunt realizate în bază de iaurt. Așadar, 2 linguri generoase de iaurt se frulează cu hrean răzuit (poate fi proaspăt sau conservat la borcan, eu am avut o rădăcină medie), 1-2 căței de usturoi tocați mărunt plus o lingură mare de mărar proaspăt tocat. Se mărunțesc bine pentru 1-2 minute și apoi se adaugă smântâna și un praf de sare. Și în acest caz ajustați cantitatea de smântână în funcție de iuțeala hreanului.

4. Sos de iaurt cu mentă și lămâie

E un sos foarte fresh, numai bun pentru preparate mai grele de tipul cărnii de porc pentru că taie din greutatea dată de grăsime. Poate fi folosit cu mare succes și ca dressing pentru salate sau celebrele coleslaw (salate din legume rase sau tocate fideluță foarte fin: varza, măr, sfeclă roșie, țelină, morcov, dovlecel, etc.) și chiar frigărui de legume. Se face foarte ușor, amestecând la blender iaurt cât mai gras (500-600 de grame) cu o mână generoasă de frunze de mentă proaspete, coaja și sucul unei lămâi plus ceva sare de Himalaya.

5. Sos de smântână cu usturoi crud/copt.

Despre aceste sosuri am mai vorbit aici. Dacă vă e lene să dați click, vă spun repejor cum stă treaba. Pentru sosul cu usturoi copt se coc în folie de aluminiu câteva căpătâni de usturoi moscolite în prealabil cu ulei de măsline și sare. Odată coapte se strâng căpătânile în pumn  iar piureul rezultat se amestecă cu smântână, sare și sucul unei lămâi. Sosul cu usturoi crud presupune zdrobirea unor căței de usturoi decojiți cu un praf generos de sare mare până se fac pastă (varianta lenesă: usturoi tocat + o lingură de iaurt + blender/frulator = pastă. Schema asta merge pentru cantitate mai măricică, echipamentele nu prea funcționează bine la așa puțin. Bine, poate doar frulatorul..). La chestiunea asta de adaugă puțin ulei de măsline extra virgin, smântână după gust, extra sare dacă e cazul, piper alb și la nevoie puțin suc de lămâie. Dacă vreți niște variațiuni, la sosul cu usturoi crud se mai poate mărita niște mărar și/sau pătrunjel tocat. Poate chiar ceva mentă proaspătă, chives, tarhon. Sosul cu usturoi copt merge cu ceva cimbru verde sau uscat.

Nu vă sfiiți să încercați amestecuri noi. Sau să trântiți sosurile astea și prin alte preparate. Mă gândesc la porumb copt/fiert, sanwichuri cu carne și/sau legume, șaorma de casă sau orice combinație ar încăpea într-o lipie/tortilla, bruschete cu cele mai trăznite topping-uri. Mă opresc aici că mi se face foame și vara asta tre să încap în rochii. Ceea ce vă doresc și vouă, cu tot cu sosuri homemade🙂.

Hai zi ceva!

