Friganele (french toast) dulci

Standard

DSC_8690

Mă tot chinui să îmi amintesc cum le ziceam când eram mai mică și erau printre puținele lucruri pe care le găteam singurică (alături de cartofi prăjiți, desigur!)… Cred că pâine cu ou… În fine, eu le făceam în varianta sărată și le păpam cu suc de roșii on the side, ocazional și cu ceva brânză  dar de cele mai multe ori lenea era prea mare. Frigănelele sărate o să apară și ele curând pe blog dar azi ne delectăm cu cele dulci și aromate, perfecte pentru un mic dejun copios, alături de un pahar de lapte încălzit numai cât să te facă să te duci înapoi în pat.

Se fac repede, dovada că eu le-am preparat in 10 minute, pe picior de plecare spre birou, chiar îmbrăcată office aș putea spune. Și nu, n-am turnat nimic pe mine! De partea cealaltă, jumătatea s-a trezit (în nesimțire pe la ora 10, dar asta deja e un detaliu nesemnificativ. a.k.a. alții deja sunt cocoșați de muncă la ora aia!) cu o farfurioară yummy cu 4 frigănele proaspete și-o cană de lapte cu cafea. Na! Să mai spună careva că viața cu Rookie nu-i, cum se zice în popor, curcubeu pe ceru’ gurii, care este!

Dar să trecem totuși la lucruri serioase și să vă zic din nou, că pentru 4 frigănele mari am folosit 2 ouă de țară, bătute bine, 30 ml de lapte integral, o lingură de zahăr brun, 1/2 linguriță rasă de scorțișoară măcinată, o linguriță de extract de vanilie. Faza mișto e că puteți folosi orice alte arome vreți și respectiv aveți la dispoziție. De pildă aseară am mai făcut o tură cu esență de fistic, altă dată cu rom sau esență de migdale. Merg de minune și cu ceva coaja de portocală sau lămâie rasă. Ce să mai, sunt tare versatile minunile astea!

Boon, deci ingredientele de mai sus se omogenizează bine și se pun într-o farfurie lată și puțin adâncă (sau puteți face ca mine și să bateți treaba direct în farfurie). Separat, se taie 4 felii de pâine mai veche. Eu am avut o pâine albă, pufoasă și totuși densă, veche de vreo 3-4 zile. De ce păine veche? Absoarbe altfel amestecul de ou cu lapte, feliile nu trebuie să se îmbibe foarte mult!

Se pune la încălzit o tigaie nonaderentă în care musai să topiți puțin unt de 82 % grăsime pentru fiecare tură de frigănele. Puțin înseamnă vreo 2 grame, cât un vârf de cuțit, întins apoi pe toată suprafața tigăii. Untul le conferă o aromă aparte dar se poate foarte bine și fără dacă tigaia vă permite. Se înmoaie feliile de pâine în amestecul aromat fără a le presa și se lasă să se scurgă excesul de ou. Se frig la foc moderat (chiar spre mic) pe ochiul mare al aragazului, câte 30-50 de secunde pe fiecare parte, până se rumenesc. Se scot pe farfurii și se servesc cu ce mai vreți pe lângă. Poate niște fructe proaspete, nițel zahăr pudră, dulceață sau extra unt.

DSC_8684DSC_8688DSC_8705

2 responses »

  1. Pe-aici prin zona etno-folclorica cluj- targu mures- bistrita se zice „bundas kenyer” adica paine cu bundita :)). In varianta sarata cel mai mult imi place cu branza de burduf sau focsani pe ea (se topeste de la caldura painii, vai ce bun) iar dulce cu zahar si scortisoara. Si-acuma, multumesc frumos, tre sa-mi fac de-astea diseara :))

Hai zi ceva!

