Ce-am invatat din mini-vacanta la Constanta de-anu’ asta (2012, pentru cei fara calendar)

Standard

1. Romanii nu stiu sa faca turism

2. Romanii nu stiu (sau nu sunt interesati de) cum sa te faca sa iti scoti bani din buzunar, eventual ca sa te simti bine & ei sa castige

3. Romanii nu stiu cum sa se poarte cu turistii

4. Autoritatile locale nu se catadicsesc sa aduca bani din turism la bugetul local, sa informeze turistii ca exista chestii de vazut/vizitat/facut in zilele inorate inafara sezutului la terasele de fitze.

Toate cele 3 puncte de mai sus constituie reale dezamagiri de care am avut parte anul asta pe litoralul romanesc. Da, stiu ca deja toata lumea se plange pe sistemul „Romania sucks” dar eu vreau totusi sa nu imbratisez atitudinea asta „as a given” & sa fac parte din mana aia de oameni care vor, pot si considera ca trebuie sa descopere si tara noastra, pentru ca stiti ce? e a naibii de frumoasa si interesanta, numa’ ca e necesar sa facem si ceva eforturi personale.

Asadar, in cele 4 zile de zacut in centrul Constantei, am reusit sa bat la pas molcom tot ce s-a situat in perimetrul Plaja Modern – Bd. Mircea cel Batran – Cazino – Port – Str. Termele Romane – Bd. Ferdinand – Parcul – zona Mall Tomis (pentru inghetata nu shopping🙂 ). Primul punct de interes a fost Biserica greceasca din 1865, una dintre cele mai vechi edificii constantene asupra caruia deja pusesem ochii din masina intrebandu-ne ce se da gratis acolo de e asa multa lume. Ei bine lumea era la slujba, frumos si elegant.

Apoi am coborat spre piata Ovidiu, trecand (evident si negresit) pe langa Marea Moschee in care n-am intrat si sincer imi pare un pic rau. In piata Ovidiu am avut norocul sa dam peste Targul Mesterilor Populari, eveniment care sincer m-a uns pe suflet, in special un nene de canta la fluier cu al mai mare talent.

M-a atras in mod special o intanire dintre traditionalism si modernism:

Am indraznit sa intram in Muzeul de Istorie Nationala si Arheologie si odata cu el, a inceput vesnica plimbare-de-unu’-singur  (sau una singura, ma rog, +1 in sensul ca eram doar noi 2 in muzeu; fapt ce ma nedumereste relativ, ba chiar deprima un pic ca fie nimeni nu e interesat decat de plaja&co., fie oamenii nu stiu ca au de vizitat chestii in Constanta!). Trecand peste acest aspect, a continuat sentimentul de neputinta amestecata cu nitcaiva nervi pentru ca nu am avut parte de nici un fel de ghidaj, nici macar un pliant amarat care sa ne informeze cat de cat gen „aici aveti epoca de piatra, aici comunismul; aici domnea Stefan Cel Mare” etc. you get my drift. De asemenea, lipseste povestea, respectiv acel ceva ce impresioneaza in stilul „asta e o lingura din Neolitic descoperita in dealul nr. 7 din Muntii Macin cu care se invartea in ciorba” in loc sa fie doar o placuta amarata cu explicatii foarte vagi „obiecte de uz gospodaresc” la un panou cu cel putin 6-7 obiecte distincte. Dar inteleg, ne este lene. Ne este lene sa scriem, sa venim cu un mise-en-place care sa uluiasca, cu persoane calificate care sa fie la dispozitia turistilor cu informatii corecte si complete. Ca sa nu mai zic de traducerile gresite in limbi straine…. daca nici in 2012 nu se pot scrie corect unii termeni in limba engleza (deci este vorba de o limba de circulatie internationala nu de filipineza, caz in care, sa zicem ca o mica scapare este de inteles, dar chiar si asa, nu intr-o institutie culturala!) atunci declar oicial ca nu mai am nici o pretentie si emigrez in Congo.

Aceeasi problema si la Muzeul de Sculptura Ion Jalea: un muzeu chiar mic, deci mi se pare deja nesimtire sa nu aiba pe nimeni disponibil sa ma vrajeasca cu o poveste interesanta pentru exponate, mai ales ca aici am regasit doar denumirea lor si nimic altceva – nu tu ani de creatie, nu tu „artistul era indragostit de vecina cand a fost inspirat pentru nudul x”, nimic! Pe langa asta, muzeul se afla in fata vestitului Cazinou din Constanta si totusi nici o placuta/banner/sageata/ceva roz din fier cu luminite (fanii Robotzi ma inteleg) nu exista in zona pentru a indrepta turisti catre el. Ma mir ca exista panou chiar in fata muzeului, nu de alta dar fara el chiar il ratam lejer! Un singur cuvant: RUSINE!

Tot in zona este si Muzeul Marinei ,stabilit foarte usor ca preferat din tot ce am vazut… si totusi se putea si mai bine. Placute de informare foarte proaste (traduse gresit in limba engleza, iarasi vesnica engleza!!! oare de ce da atatea batai de cap?), cu detalii putine (de ex. „nava x; lungime; latime, tonaj, fabricat in China” dar nimic despre utilizarea ei: „a fost folosita de Y ca sa faca treaba Z” ca pana la urma tre sa existe bre un motiv pentru care a intrat in istorie!) sau uneori inexistente (m-a impresionat o colectie de noduri de franghie, dar nici o denumire specifica pentru fiecare nod in parte, ca sa nu mai zic de explicatii suplimentare privind utilitatea). Fara ghid, fara nici un cuvant din partea angajatilor. Aaa, ba nu, mint, la un moment dat am intrebat unde e toaleta si mi s-a raspuns. Corect chiar. Toaleta mizerabila, but still, apreciez efortul. Cat despre expozitia de afara: o gramada de fiare ruginite cu placute uitate prin balariile crescande. Un bazin secat cu 3 nave de dimensiuni diferite, de asemenea, cu dovezi edificatoare ale trecerii timpului. Pacat…

Analog si pentru Muzeul de Arta Populara care vad ca are blog pe net dar angajati total dezinteresati. Si aici am fost singura in tot muzeul si mi-ar fi placut sa aflu mai multe, in special de etnografia dobrogeana dar am ramas cu buza umflata. Btw, de ce nu s-au axat doar pe zona specifica, respectiv Dobrogea, nu pot sa inteleg; in loc au preferat sa faca un amalgam ieftin de exponate putine din toata tara care nu intregesc nici pe departe ideea satului romanesc si nu reliefeaza viata veritabila a taranilor. Abia reusesc Muzeul Taranului Roman si respectiv Muzeul Satului, ambele in Bucuresti, dar fie vorba intre noi, nici acestea nu sunt tocmai ideale.

Ca o concluzie, cred ca se pot numara pe degete turistii care intra in muzeele din Constanta si din pacate, nici acestia nu sunt bagati in seama. Poate doar daca se practica spaga din terase/restaurante si in aceasta arie, am putea profita de cunostintele (si cateodata amabilitatea) personalului angajat.

In rest Constanta este si ramane un oras frumos, incarcat de istorie pura, insa prea putin promovat. Mai mult decat atat, infrastructura lasa de dorit iar in acest sens gurile de canal din strazi si lipsa trotuarelor de pe artere importante (ex. Mircea cel Batran) au atras aprecieri educative din partea insotitorului meu in toate cele 4 zile de chin, in special din categoria „sa-mi bag p…a in Mazare!!!” urmate apoi de o mica discutie pe tema „de ce dracu il voteaza lumea pe Mazare?”. N-am gasit raspuns.

5. Mafia e mare in cazul subiectului de reabilitare a Cazinoului.

Am fost foarte incantata cand am vazut ca celebra cladire se poate vizita (intrare libera intre 10.00 si 16.00) asa ca nu m-a mai interesat nici de plaja, nici de trezit/culcat la o anumita ora ci am vrut doar sa profit de oportunitatea asta „once-in-a-lifetime” (sau poate nu, cine stie…). Credeam ca putem intra doar intr-un mic hol dar cand colo m-a izbit splendoarea tuturor camerelor de care am profitat cu nesimtire si din plin. Ba chiar am si ignorat casca de protectie care ne era oferita la intrare pentru ca nu puteam face poze cu ea in cap.. (stiu, e o decizie stupida dar daca era sa pice vreun candelabru de-ala de-o tona oricum eram praf cu tot cu casca galbena din dotare, mi-am zis…). Mi-e greu sa exprim in cuvinte cat de frumos este interiorul si mi-e ciuda ca ar putea fi si mai si. Cand, cum, pe banii cui, in favoarea cui ramane de vazut in viitor. Tare mi-e frica insa ca acesta arata sumbru pentru oamenii simpli, doritori de vizitat cazinoul.

6. Ultima zi de plaja e cea mai potrivita: deajuns de cald, apa marii perfecta pentru baie. Restul zilelor am fost pe sistemul strugurilor acri si am carcotit non-stop ca ba e apa rece (sau chiar era..nush ce sa zic dar niste dinti nu clantaneau degeaba..) ba e foarte cald afara, etc.

7. Imi plac midiile. Le-am papat la un restaurant simplu (a se intelege fara fitze si nu extra-scump de tip Mamaia) s m-am gandit ca daca acolo mi-au placut inseamna ca la un restaurant mai bun o sa ling farfuria.😀

Hai zi ceva!

