Friptura de duminica

Standard

De ceva vreme s-a conturat o veritabila cultura a gatitului & mancatului de weekend. Fie ca ia forma unui pranz copios in familie, sambata pe la 12-13 sau a unui lazy-brunch de duminica la ora 10 cu fostii colegi sau chiar a unui desert decadent savurat seara desi n-ar trebui🙂. Eu una am trait mereu experienta asta, in copilarie si nu numai, ci de fiecare data cand merg acasa. Recunosc insa ca in Bucuresti n-o prea practic din pricina adaptarii la viata mult prea streanta si rapida dar imi lipseste mult statornicia si calmul acelor vremuri. Asa ca, uneori, imi mai fac timp sa recreez momentele de bucurie de acasa ba printr-o friptura de pui la cuptor, ba o tava de briose aburinde cu ciocolata sau o tarta cu fructe, ba o ciorba cu afumatura si cartofi, dreasa cu smantana si acrita cu bors de casa.

Duminica asta a fost randul fripturii de pui, nu de alta, dar aveam o noua tava de inaugurat🙂. Am sacrificat intru experiment doua pulpe babane, proaspat adoptate cu o zi inainte de la Billa (bless Billa for the newly-opened store near me) pe care le-am spalat, curatat bine de tot si crestat. Le-am smacuit cu prafuri fel de fel: boia de ardei dulce, ghimbir, boabe de coriandru, mustar, nitel cimbru, sare si piper.  Am curatat repejor 3 cepe rosii, un morcov, un pastarnac si-o radacina de patrunjel, si le-am taiat rondele grosute. O parte din ceapa am lasat-o doar taiata in 4 pentru ca ador ceapa rosie coapta, fapt deja demonstrat anterior. Am asezat legumele sub pulpe ca sa faca schimb de gusturi si cepele mari pe langa pentru copt si caramelizat. Apoi m-a invadat lenea si am apucat sa mai aloc doar 3 catei de usturoi, taiati feliute, dar n-a fost rau. Cateva din feliute le-am indesat pe sub pielea puiului si prin crestaturile hartistico-demonice realizate cu atata truda, un minut mai devreme.

Si pentru ca visam la genul ala de friptura asa de frageda de se deprinde carnea de pe os la prima atingere, am scotocit prin frigi dupa nitcaiva beutura propice carnii. N-am gasit. De ce? Pentru ca n-am avut! Asa ca am inventat on-the-spot friptura de pui inabusita la cuptor cu….atentie……vin rosu! L-am gustat, era bun de dat pe gat asa simplu, dar a trebuit sa ma abtin pentru ca alt troscau nici ca mai detineam in proprietate la momentul respectiv (hmm…sau poate mai aveam vreo 3 gaturi de whisky da’ ala il tin pentru briose) asa ca am facut un compromis: food first, booze after, if needed. Am tunat repede vinul in tava si am acoperit urmele de bucatar nestiutor cu folie de aluminiu, nu de alta dar daca vedea cineva ca am pus vin rosu la carne alba, nu mai terminam cu lectiile & explicatiile & co. Am introdus cu mega-dexteritate-de-Chef-Rookie tava acoperita, in cuptor, foc mediu pentru cam 40 minute, apoi am scos folia si lasat-o pana s-a rumenit pe toate partile si a scazut sosul. Ocazional, am tot venit in vizita, ca sa previn un eventual incendiu sau mai rau, carbonizarea pranzului de duminica si ca sa mai intorc friptura sau s-o ud cu smacul din tava. La fel va sugerez si voua, in special celor-mai-rookie-decat-mine.

Mi-a placut. A iesit exact cum vroiam, frageda, suculenta, miros nebunesc in bucatarie si pe hol, the works. Pentru alții, am atasat-o de-o portie de piure de cartofi, batut bine cu lapte si unt plus pepene murat. Eu am reusit sa fiu mai rezervata si am halit-o langa o salata de sezon (salata verde, ceapa verde, ridichi, putin untisor si cateva fire de leurda, zeama de lamaie si sare).

O recomand cu mare drag oamenilor care nu timp sa-si faca veacul langa aragaz si vor ceva yummy pentru care trebuie sa munceasca, per total, cam 10 minute, cu tot cu verificarea intermediara a fripturii.

Pofta buna!

4 responses »

Hai zi ceva!

